Κυριακή, 11 Ιουνίου 2017

Το θετικό momentum του ελληνικού τουρισμού



Γράφει η Γιώτα Χουλιάρα


Σε πρόσφατο άρθρο της στο αμερικάνικο περιοδικό των επιχειρήσεων Forbes η αρθρογράφος Lea Lane γράφει χαρακτηριστικά: 

«Τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολα για την ελληνική οικονομία και τον τουρισμό. Ως ταξιδιώτρια που έχει γράψει δύο τουριστικούς οδηγούς για την Ελλάδα, ήμουν βέβαιη ότι ο τουρισμός σταδιακά θα ανέκαμπτε, αλλά πότε;» 




Και συνεχίζει: «Τα νέα είναι καλά: Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) ανακοίνωσε ότι αναμένει αριθμό - ρεκόρ 30 εκατομμυρίων επισκεπτών στην Ελλάδα το 2017, ήτοι αύξηση 7% ή κατά 2 εκατομμύρια επισκέπτες, σε σχέση με πέρυσι. Οι Αμερικανοί επισκέπτες που αναμένονται στη χώρα το 2017, ανέρχονται στους 900.000.»

Την αυξημένη ζήτηση από τις Ηνωμένες Πολιτείες επιβεβαίωσε και η Υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά. Η Υπουργός Τουρισμού συναντήθηκε με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου των Αμερικανών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, ASTΑ, Robert Duglin, στο πλαίσιο της επίσκεψής της στη Νέα Υόρκη. Στη συνάντηση συμφωνήθηκε το επόμενο ετήσιο συνέδριο ASTA Destination Expo 2018 να πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αθήνα.

Ευχάριστο είναι και το γεγονός ότι Αμερικανοί tour operators επισήμαναν ότι η ζήτηση είναι πολύ αυξημένη από τις ΗΠΑ για την Ελλάδα το 2017 με αρκετά ταξιδιωτικά γραφεία να έχουν ήδη ξεκινήσει την προπώληση τουριστικών πακέτων και για την επόμενη χρονιά.

Η αλήθεια είναι πως το momentum είναι ιδανικό για τον ελληνικό τουρισμό. Η Ελλάδα ομολογουμένως αποτελεί ένα από τα ωραιότερα, ένα από τα πιο ευλογημένα «οικόπεδα» στον πλανήτη. Η χώρα μας μετρά περισσότερα από 15.000 χιλιόμετρα παραλίας, 190.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή και πάνω από 5.000 μεγάλα και μικρότερα νησιά, ζωγραφίζοντας έναν μοναδικό χάρτη τουριστικών ευκαιριών. 



Παράλληλα, η μεγάλη ποικιλία σε φυσικά τοπία και τα πολυάριθμα ιστορικά μνημεία και χωριά καθιστούν την Ελλάδα ως πηγή πολλαπλών εναλλακτικών προτάσεων ακόμη και για τον πλέον απαιτητικό επισκέπτη. Ταυτόχρονα, η ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέματος του τόπου μας και των ιδιαίτερων στοιχείων του αποτελούν το κατάλληλο ερέθισμα για την προσέλκυση ξένων τουριστών. Όμως, ο μαζικός τουρισμός δεν μπορεί να είναι η «βαριά βιομηχανία» μιας ανεπτυγμένης χώρας και ούτε μπορεί να αποτελεί την ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης του κράτους. Απαιτούνται στοχευμένες δράσεις για να γίνει πραγματικότητα το σύνθημα Live your myth in Greece και να ενισχυθεί το brand name του ελληνικού τουρισμού.











Σε παλαιότερη συνέντευξη που μου είχε παραχωρήσει η κυρία Κουντουρά για το περιοδικό Κοινωνική Επιθεώρηση (τεύχος 20, Σεπτέμβριος- Οκτώβριος 2016) είχε αναφέρει χαρακτηριστικά πως «ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση και αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα». Μάλιστα στην συγκεκριμένη συνέντευξη ανέπτυξε τους στόχους και τα τουριστικά ανοίγματα της χώρας μας.

Στην πρόσφατη ομιλία της στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ σημείωσε πως στόχος μας είναι ο τουρισμός 365 το χρόνο. Μια δήλωση που ευχόμαστε σύντομα να γίνει πραγματικότητα. Αυτό που θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι ο αγώνας για τον τουρισμό είναι μαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας λίγο πριν την έναρξη της εκάστοτε καλοκαιρινής περιόδου. Απαιτείται λοιπόν η συνεχόμενη τροφοδότηση του ελληνικού brand name και όχι η ευκαιριακή διαφήμιση της ελληνικής ομορφιάς.

Τα Μάλια της Κρήτης, ο Λαγανάς και το Αργάσι στη Ζάκυνθο, ο Κάβος της Κέρκυρας και το Φαληράκι της Ρόδου είναι μερικοί από τους προορισμούς όπου καθημερινά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες συμβαίνουν περιστατικά που δεν συνάδουν με την εικόνα του τουρισμού που επιθυμεί η Ελλάδα. Το φθηνό, αμφίβολης ποιότητας αλκοόλ, το οποίο καταναλώνεται ανεξέλεγκτα, και το νεαρόν της ηλικίας διαμορφώνουν τον «εκρηκτικό» συνδυασμό που προκαλεί επεισόδια με πρωταγωνιστές κυρίως Βρετανούς τουρίστες που καταφθάνουν για να περάσουν «νύχτες ακολασίας» όπως γράφουν πυκνά συχνά η «Daily Mirror» και η «Sun».


 Τουρίστες νεαρής ηλικίας και χαμηλού budget, που έρχονται στη χώρα μαζικά, πρωταγωνιστούν σε σκηνές ευτράπελες, ανήθικες και πολλές φορές αιματηρές. Η παρακμή του μαζικού τουρισμού που κάνει το γύρο του κόσμου, με αναφορές σε ειδησεογραφικά πρακτορεία, αποτελεί τη χειρότερη δυσφήμιση για τη χώρα του Ξένιου Δία, ενώ ταυτόχρονα προβάλλει ως επιτακτική την ανάγκη για δημιουργία προγραμμάτων ειδικών μορφών τουρισμού και προσέλκυσης τουριστών.

Στην ενίσχυση του ελληνικού brand name, το δικό της ιδιαίτερο ρόλο μπορεί να παίξει και η μεσογειακή διατροφή. Η ελληνική γαστρονομία, που βασίζεται σε μια μακραίωνη παράδοση χιλιετηρίδων εμπλουτισμένη με σημερινές καινοτόμες ιδέες θα μπορούσε να αποτελέσει το δυνατό όπλο της οικονομίας απέναντι στην ισοπέδωση των πάντων στη χώρα μας. Η μεσογειακή διατροφή μπορεί να δώσει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός ισχυρού διατροφικού προτύπου, ικανού να δίνει έναυσμα στον τουρίστα να επιστρέψει στην Ελλάδα αλλά και να μάθει το παιδί του να τρώει σωστά.

Δυστυχώς, η χώρα μας δεν εκμεταλλεύτηκε την πλούσια γαστρονομική κληρονομιά της απέναντι στον ξένο τουρίστα. Ούτε χρησιμοποίησε το Μεσογειακό Πρότυπο Διατροφής, προκειμένου να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις και να έχει γαστρονομικό τουρισμό σε καθημερινή βάση όλο το χρόνο. Επί πολλά έτη η γαλλική κουζίνα και το πρότυπο του αμερικάνικου ή αγγλικού πρωινού ήταν το σήμα κατατεθέν των γαστρονομικών απολαύσεων στα περισσότερα ξενοδοχεία. Μόνο τα τελευταία χρόνια δειλά δειλά οι επιχειρηματίες δείχνουν να ανακαλύπτουν τη δύναμη της ελληνικής κουζίνας σε συνδυασμό με τα προϊόντα ονομασίας προέλευσης της χώρας μας. Λάδι, κρασί, τυριά διαφόρων ειδών και περιοχών, φρούτα και λαχανικά μαγειρεμένα με το μεράκι της ελληνικής κουζίνας αποτελούν σιγά σιγά το καθημερινό μενού και ικανοποιούν τους τουρίστες.


Παράλληλα, μια νέα εναλλακτική μορφή τουρισμού, ο αγροτουρισμός αρχίζει να ξεπηδάει ως εναλλακτική λύση μέσα από παραδοσιακούς ξενώνες όπου δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής των τουριστών στην παραγωγική διαδικασία. Η Ελλάδα είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί αποτελεσματικά αυτή την τάση. Οι δρόμοι του κρασιού, μια μορφή αγροτουρισμού που μυεί τους τουρίστες στην αμπελο/οινική παράδοση της χώρας και οι δρόμοι της ελιάς, μια προσπάθεια προβολής του πολιτισμού της ελιάς και της διαχρονικής αξίας των ελαιοκομικών προϊόντων για τον άνθρωπο είναι μόνο μερικά ενδεικτικά παραδείγματα.

Η δημιουργία, επίσης, παραδοσιακών καταλυμάτων σε αγροτικές εκτάσεις παρέχει τη δυνατότητα για αθλητικές δραστηριότητες, ενασχόληση με την κηπουρική, μάζεμα φρούτων και αρωματικών φυτών, περιποίηση ζώων, παρακολούθηση τεχνικών βιολογικής καλλιέργειας και παροχή σπιτικού πρωινού με προϊόντα του αγροκτήματος, ασχολίες που αποτελούν πόλο έλξης για τουρίστες που επιδιώκουν εναλλακτικές τουριστικές εμπειρίες. Στο μεταξύ, οι τοπικοί συνεταιρισμοί μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην παραγωγή τυροκομικών προϊόντων, ζυμαρικών, τραχανά, τσάι, ρίγανη, μαρμελάδων, γλυκών κουταλιού, ελατίσιου μελιού, ελαιόλαδου, παραδοσιακών πιτών, παραδοσιακών υφαντών αργαλειού και κεντημάτων και άλλων προϊόντων ανάλογα με την περιοχή.


Ταυτόχρονα θα έχουν τη δυνατότητα, ανάλογα με τη περιοχή και την εποχή, να λάβουν μέρος σε δραστηριότητες αθλητισμού ή περιπέτειας με ποδήλατο βουνού, σκι δρόμων αντοχής, οργανωμένη κατασκήνωση, αναρρίχηση/πεζοπορία, εξερευνήσεις σπηλαίων,rafting, canyoning, paintball, τοξοβολία, θαλάσσιο σκι και ιππασία.

Οι εναλλακτικές αυτές μορφές τουρισμού, αποτελούν πλέον τμήμα των ειδικών μορφών τουρισμού και χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη ενός κυρίαρχου ειδικού κινήτρου στη ζήτηση, το οποίο συνδέεται με συγκεκριμένα θέματα όπως: φυσιολατρία, ταξίδια περιπέτειας, αθλητισμός, περιήγηση, περιβάλλον, γνωριμία με την τοπική παράδοση. Ένα από αυτά τα είδη «εναλλακτικού τουρισμού» είναι και ο πολιτιστικός τουρισμός. Ας μην ξεχνάμε πως ο πολιτιστικός τουρισμός δεν περιορίζεται στο θαυμασμό μόνο των αρχαιοτήτων μιας περιοχής, αλλά ταυτόχρονα επεκτείνεται και στην κατανόηση του τρόπου συμπεριφοράς ή του τρόπου σκέψης των ατόμων της περιοχής και την άμεση επαφή τους με τις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμά τους, την ιστορία και τις παραδόσεις τους.


Υποκατηγορία του πολιτιστικού τουρισμού αποτελεί ο θρησκευτικός τουρισμός που αξιοποιεί το θρησκευτικό στοιχείο μιας περιοχής ή των θρησκευτικών εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται ως πολιτιστική κληρονομιά για να δημιουργήσει τουριστικές ροές.









Στα πλαίσια των εναλλακτικών μορφών τουρισμού της εποχής μας μπορούμε να κατατάξουμε και τον επαγγελματικό τουρισμό. Πρόκειται για μια ειδική μορφή τουρισμού που σχετίζεται με την προώθηση της επαγγελματικής δραστηριότητας εκείνων που συμμετέχουν. Εκτός των επαγγελματικών δραστηριοτήτων, οι συμμετέχοντες μπορούν να αναπτύξουν και τουριστικές δραστηριότητες.


Στη κατηγορία αυτή ανήκουν: ο συνεδριακός τουρισμός ( περιλαμβάνονται τα θερινά σχολεία επιμόρφωσης καθώς επίσης και τα σεμινάρια εξειδίκευσης-ενημέρωσης στελεχών πάνω σε διάφορα επιστημονικά θέματα) και ο εκθεσιακός τουρισμός (όπου οι επαγγελματίες συμμετέχουν είτε ως εκθέτες είτε ως επισκέπτες είτε ως απλώς απασχολούμενοι ).

Υποκατηγορία του επαγγελματικού τουρισμού είναι ο ιατρικός τουρισμός ( medical tourism). Στόχος η παροχή υπηρεσιών ιατρικού τουρισμού υψηλού επιπέδου. Τα οφέλη που θα προκύψουν από την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού είναι η εισροή εσόδων για την ελληνική οικονομία, ο εκσυγχρονισμός του τομέα της υγείας, η ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης, η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η ανάπτυξη του city break και η δημιουργία θέσεων εργασίας. Μεγάλο κομμάτι και ιδιαίτερη συνεισφορά στα πλαίσια του ιατρικού τουρισμού αποτελεί ο ιαματικός τουρισμός/θερμαλισμός, καθώς η Ελλάδα είναι μία από τις πλουσιότερες χώρες από άποψη φυσικών πηγών, διαθέτοντας 850 περίπου φυσικές πηγές καταγεγραμμένες στην ελληνική επικράτεια με εξαιρετική ποιότητα νερών.

Εξαιτίας των γρήγορων ρυθμών που κυριαρχούν στο σημερινό τρόπο ζωής και της τάσης για παγκοσμιοποίηση/διεθνοποίηση και εξάλειψη των ιδιαίτερων/εθνικών χαρακτηριστικών των κρατών, η απώλεια της ταυτότητας μιας περιοχής και η κλωνοποίηση της στους σύγχρονους ρυθμούς στην προσπάθεια της να αναπτυχθεί τουριστικά θα φέρει τα αντίθετα ακριβώς αποτελέσματα. Η χώρα μας διαθέτει και τον φυσικό πλούτο και την κατάλληλη πολιτιστική/ιστορική κληρονομιά για το δικό της ξεχωριστό αποτύπωμα που δύναται να λειτουργήσει ως πόλος έλξης εκατομμυρίων τουριστών. Τουρίστες που θα μυηθούν στις ιδιαιτερότητες, τα χρώματα, τα αρώματα και τις γεύσεις του Ελληνικού τρόπου ζωής και θα αποτελέσουν στη συνέχεια τους κομιστές του ελληνικού μηνύματος στα πέρατα του κόσμου λειτουργώντας ως η καλύτερη διαφημιστική καμπάνια.


geopolitics.com.gr

giota.houliara@gmail.com
Blog Widget by LinkWithin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...