Τρίτη, 25 Ιουλίου 2017

Τώρα το καλοκαίρι βάλτε τα... βλήτα στο πιάτο σας! Ας δουμε γιατί ...


Είναι καλοκαίρι, με τις θερμοκρασίες συχνά να χτυπούν κόκκινο και τον ήλιο να μας «καίει» διακριτικά με τις φλογερές του ακτίνες. Αυτή... την εποχή του χρόνου, οι περιβαλλοντικές συνθήκες μειώνουν κάπως την όρεξή μας για βαριές και λιπαρές τροφές, ενώ αντίθετα μας κάνουν να λαχταρούμε δροσερά φαγητά με βάση τα λαχανικά και τα ελαφριά μυρωδικά. Τι πιο ιδανική στιγμή λοιπόν, για να εντάξουμε στην καθημερινή μας διατροφή τα χόρτα! Καταπράσινα, φυλλώδη και λαχταριστά μας χαρίζουν πολλές ευεργετικές ιδιότητες για καλή υγεία και εξωτερική ομορφιά. Τώρα το καλοκαίρι, τα χόρτα που έχουν την τιμητική τους δεν είναι άλλα, από τα βλήτα. Ας ρίξουμε μια ματιά στα οφέλη τους κι ας δούμε γιατί δεν πρέπει να χάνουμε ευκαιρία να τα βάζουμε στο... πιάτο μας.

Βλήτα ή βλίτα ή... Amaranthus viridis

Είναι ένα από τα πιο δημοφιλή, καλοκαιρινά πιάτα στην Ελλάδα. Βραστά βλήτα με μπόλικο λεμόνι, σερβίρονται ως σαλάτα και στις περισσότερες των περιπτώσεων αποτελούν άριστο συνοδευτικό για ψητά ή τηγανητά ψάρια. Επιστημονικά, τα βλήτα ανήκουν στην οικογένεια των αμάραντων (Amaranthaceae) και είναι πράσινα, πλατύφυλλα λαχανικά, γλυκά στη γεύση, με μεγάλη διατροφική αξία και λίγες θερμίδες!

Στη χώρα μας, η συγκομιδή τους πραγματοποιείται καθ’όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και σταματά στα τέλη Αυγούστου. Στην αρχαία Ελλάδα, τα άνθη από τα βλήτα, ο λεγόμενος αμάραντος, ήταν ιερό της Εφεσίας Αρτέμιδος. Ακόμη, είχε ειδικές θεραπευτικές ιδιότητες, ήταν σύμβολο της αθανασίας ενώ χρησιμοποιούνταν για τη διακόσμηση των τάφων.

Η διατροφική αξία

Τα βλήτα σαν τρόφιμο, έχουν σπουδαία διατροφική αξία και μια πληθώρα θετικών ιδιοτήτων για τον οργανισμό μας, αφού αποτελούν μία εξαιρετική πηγή βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Πιο συγκεκριμένα, ένα φλιτζάνι από βρασμένα βλήτα προσφέρει στον οργανισμό βιταμίνη Κ (20%), βιταμίνη Α (73%), βιταμίνη C (90%), φυλλικό οξύ (19%), ριβοφλαβίνη (10%), βιταμίνη B6 (12%), ασβέστιο (28%), σίδηρο (17%), μαγνήσιο (18%), κάλιο (24%) και μαγγάνιο (57%), στοιχεία απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία και τόνωση του οργανισμού.

Οφέλη και ιδιότητες

Όπως αναφέραμε παραπάνω, τα βλήτα διαθέτουν μία πληθώρα ευεργετικών ιδιοτήτων για τον ανθρώπινο οργανισμό. Ας τις δούμε αναλυτικά:

Αποτρέπουν την ανισορροπία σε ηλεκτρολύτες

Τα βλήτα αποτελούν καταπληκτική πηγή μαγγανίου, σιδήρου, χαλκού, ασβεστίου, μαγνησίου, καλίου και φωσφόρου, μέταλλα απαραίτητα για τη διατήρηση της σωστής ισορροπίας ηλεκτρολυτικού φορτίου στο σώμα.

Ιδανικά για δίαιτα ελεύθερης γλουτένης

Τα άτομα με δυσανεξία στη γλουτένη ή που πάσχουν από κοιλιοκάκη μπορούν να καταναλώνουν βλήτα ελεύθερα. Επιπλέον, μια μερίδα 132 γρ. βραστά βλήτα παρέχουν το 6% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε πρωτεΐνες.

Βοηθούν την πέψη

Τα βλήτα εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητας τους σε φυτικές ίνες, συμβάλουν στη βελτίωση της υγείας του πεπτικού και μειώνουν τη δυσκοιλιότητα. Είναι εύπεπτα και ιδανικά τόσο για νέους όσο και για ηλικιωμένους.

Βοηθούν στη διαχείριση του βάρους

Οι πρωτεΐνες που περιέχονται στα βλήτα βοηθούν στη μείωση των επιπέδων της ινσουλίνης στο αίμα, αλλά και της αίσθησης πείνας.




Αντιδιαβητική δράση

Αρκετές μελέτες έχουν αποδείξει ότι τα βλήτα έχουν αντιδιαβητική δράση και ως εκ τούτου, βοηθούν στη διατήρηση χαμηλότερων επίπεδων σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου ΙΙ.

Μειώνουν την «κακή» χοληστερόλη

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα στα βλήτα είναι η ικανότητα τους να μειώνουν την LDL χοληστερόλη στο αίμα, λόγω της τοκοτριενόλης, ένα είδος βιταμίνης Ε, αλλά και των φυτικών ινών που περιέχει.

Πλούσια σε σίδηρο

Μια μερίδα 132 γρ. βραστά βλήτα παρέχουν το 17% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε σίδηρο.

Μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου

Τα βλήτα είναι μια εξαιρετική διαιτητική πηγή σε φυτοστερόλες, οι οποίες μειώνουν την πίεση του αίματος και προλαμβάνουν τις καρδιακές παθήσεις και τα εγκεφαλικά επεισόδια.

Δρουν κατά του καρκίνου

Τα βλήτα επειδή περιέχουν λυσίνη (απαραίτητο αμινοξύ) σε συνδυασμό με βιταμίνη Ε, σίδηρο, μαγνήσιο, φώσφορο και κάλιο και βιταμίνη C, βοηθούν στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη γήρανση και το σχηματισμό των κακοηθών κυττάρων.

Προλαμβάνουν ασθένειες που οφείλονται σε ανεπάρκεια ασβεστίου

Το ασβέστιο που περιέχεται στα βλήτα, μειώνει τον κίνδυνο της οστεοπόρωσης. Μια μερίδα 132 γρ. βραστά βλήτα παρέχει το 28% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης σε ασβέστιο. Έτσι, καθίσταται ιδανικό και για άτομα που πάσχουν από δυσανεξία στη λακτόζη.

Παρενέργειες

Όπως κάθετι που φύεται στη γη, έτσι και τα βλήτα χρειάζονται προσοχή στην κατανάλωσή τους, για να μη γίνει «το φάρμακο, φαρμάκι». Τα συγκεκριμένα χόρτα περιέχουν υψηλές ποσότητες οξαλικού οξέος και θα πρέπει να αποφεύγονται από άτομα που πάσχουν από ρευματοειδή αρθρίτιδα, ουρική αρθρίτιδα ή ασθένειες των νεφρών. Επίσης, τα βραστά βλήτα καλό είναι να μην αναθερμαίνονται μετά το μαγείρεμα, διότι τα νιτρικά άλατα που περιέχουν μετατρέπονται σε νιτρώδη, τα οποία είναι βλαβερά για την υγεία και ειδικότερα για τα παιδιά.

Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσουν τα άτομα που συλλέγουν χόρτα και κυρίως βλήτα, επειδή μοιάζουν στην όψη με το διαβολόχορτο, ή αλλιώς Datura stramonium L. (Δατούρα η στραμώνιος) το οποίο έχει δηλητηριώδη δράση. Έτσι, αν δεν είστε απόλυτα σίγουροι ότι τα χόρτα είναι βρώσιμα, μην τα κόβετε.




Blog Widget by LinkWithin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...